ANAK ABAH

ANAK ABAH
HYPOTONIA, RETT SYNDROME, SAWAN

Thursday, July 10, 2014

Ramadan

Aisyah sebagaimana kami sekeluarga turut bangun sahur. Bersahur bagaikan satu kemestian bagi Aisyah. Namun sebelum pergi ke sekolah, kami menghidangkan susu atau milo dengan beberapa keping roti atau bubur oat.

Aisyah ke sekolah bersama abah seperti kanak-kanak lain, tiada makan waktu rehat kerana kantin sekolah ditutup. Ada juga rakan-rakan Aisyah yang bawa bekal ke sekolah. Tapi abah tak bawa bekal untuk Aisyah. Abah tahu Aisyah dah besar dan mampu bersabar. Lagipun Aisyah tak pernah nak minta makan atau minum semasa di sekolah.

Apabila tiba di rumah sewaktu pulang dari sekolah, biasanya Aisyah akan dihidang dengan makan tengah hari. Aisyah tentu tidak tahu apa itu puasa. Mengapa wajib berpuasa? Kamipun tidak tahu apakah kehendak Aisyah sepanjang Ramadan ini.

Walau apapun, ada kalanya Aisyah tidak makan dan minum sehingga lewat petang. Apabila tiba waktu berbuka, Aisyah tak mahu ketinggalan untuk sama-sama berbuka. Bagi kami sekeluarga, Aisyah telah berpuasa semampunya walaupun cuma seketika.

Selamat Berpuasa.

No comments:

Post a Comment